Discográfia
www.music.hu 2005.11.03. 14:58
azaz, dalai, lemezei, és sikerei
Keresve sem találhattunk volna tökéletesebb időppontot arra, hogy Lenny Kravitz rendkívüli karrierjéről beszéljünk. Két egymást követő Grammy díj, néhány hatalmas sikerű szám a „Fly away”-en és a Guess Who „American Woman” feldolgozása - mindkettő az eddigi legnagyobb albumról, a háromszoros platina „5”-ről - a rock szupersztár népszerűségének és művészi erejének csúcsán van.
Legújabb „Greatest Hits” albumával, a Virgin Records America kiadótól, Krevitz élesen kidomborítja sokrétű tehetségét mint író, producer, rendező, gitáros, hangszeres zenész és előadó.
A lemez visszatekintést nyújt Kravitz több mint egy évtizedes „terméklistájára”: a rock, funk, jazz, soul, R & B, country, reggae, blues, gospel, pop, techno, pszihadelikus és komolyzenei hatásokat ezen az eklektikus zenei palettán, a személyes példaképei, mint James Brown, Jimi Hendrix, Led Zeppelin és Bob Marley nyomdokaiban. A lemez 14 „Greatest Hits” számmal büszkélkedhet és egy vadonatúj dallal az „Again”-el. Ezt nemrég vették fel az otthonában, Miamiban lévő Roxie Studios-ban, melyet elhunyt édesanyjáról a TV sztár, Roxie Rokerról nevezett el.
A dalok, az 1989-es debütáló albumtól, melynek címe „Let Love Rule” – ez a cím 60-as évek rockideáljában való hitét harsogja - egészen az 1998-as „5”-ig, amelyből több mint 6 millió példányt adtak el világszerte, és amely több, mint 110 hétig maradt a Billboard slágerlistáján, sorakoznak fel. A „Fly Away” és az „American Woman” egymást követően két Grammy-t hozott, mint a legjobb férfi rock vokális előadás. Ezalatt a „Fly Away” történelmet írt, mivel a Billboard lista élére három különböző rock formátumban került ugyanabban az időben.
A lemez dalai kereskedelmi sikereket is tartalmaznak, mint a slágerlista második helyezett 1991-es áttörés „It Ain’t Over ‘Til It’s Over” (a „Mama Said”-ről), és az USA Top 15-beli száma az „Are You Gonna Go My Way” (az 1993-as, hasonló című dupla platina album). Ez utóbbiért ‘93-ban az MTV Music Awards-on megkapta a legjobb Férfi Videó-nak járó díjat. Más kedvencek is megtalálhatók rajta, mint a gúnyosan himnusznak nevezett „Rock and Roll is Dead” (az ‘95-ös „Circus”-ról) és az elektronikus hangzású „Black Velveteen”, egy szám a híres „5”-ről, ami fölött sokan átsiklanak.
Ez az összeállítás mutatja meg azt a rendkívüli tényt, hogy az öt albumon voltaképpen minden egyes hangjegyet Kravitz játszik. „Azt hiszem nagy területet fogtam át,” mondta Kravitz. „Rengeteg különböző elem van a zenémben és ez tényleg azt mutatja honnan jöttem és persze, hogy hová tartok.”
Kravitz dalai igazolják ezeket a rendkívüli adottságokat. Együtt írt Madonnával egy #1 számot („Justify My Love”); Mick Jaggerrel készített felvételt (Bill Withers „Use Me” számának egy változatát, a Stones énekesének 1993-as szólóalbumára a „Wandering Spirit”-re). Sean és Yoko Onoval is dolgozott (a „Give Peace a Chance” egy változatát készítették el); együttműködött az Aerosmith-el („Line Up” a zenekar „Get a Grip” albumán); dolgozott még Al Green-el és Curtis Mayfield-el, felvételeket készített Cree Summer-nek és számokkal járult hozzá a KISS és Mayfield lemezeinek kiadásához. Kravitz legendás előadó, aki egyhuzamban koncertezte végig a világot és művész, aki gyakorlatilag túlélte minden kortársát.
„Áldás nekem, hogy lehetőséget kaptam ennek a lemeznek a kiadására, főleg a zene egy olyan korszakában, ahol egy karrier gyorsan elfeledtethető”, mondja Kravitz.
Általában a „Greatest Hits” válogatás a művész pályafutásának végén szokott megjelenni. Lennynél ez egy új kezdet jele, egy friss indítás 11 év munka után. Egy évtized eltelt és rengeteg áll még előtte.
„A lemez elkészítése rengeteg emléket hozott vissza” mondja Lenny. „Visszaemlékszel rá, hogy miken mentél keresztül akkor amikor írtad és felvetted a különböző számokat. A munka menetét is visszahozta. Mintha régi barátaid ugrottak volna be, akiket már rég nem láttál. Nem emlékszel minden részletre, de jó érzésed van velük kapcsolatban.
„Nem akarom abbahagyni a zenélést” mondja Kravitz. „Sőt, úgy érzem, hogy a pályafutásom kezdetén vagyok.”
A „Greatest Hits” lehetőséget ad annak a tömérdek embernek akik a „Fly Away” és az „American Woman” alatt szerették meg Lenny Kravitz-et, hogy megismerjék milyen is volt az elmúlt 11 évben, míg a régi hallgatóságnak a legismertebb számait nyújtja. Emellett előkészíti Lenny Kravitz még mindig egyre növekvő számú új munkáinak a terepet.
„Várom már a következő albumot,” - mondja. „Úgy érzem művészileg még mindig fejlődök.”
A „Greatest Hits” tökéletesen bebizonyította ezt.
A dalok egyenként
„Again” (vadonatúj szám): „ Ez nagyon friss, mert nagyjából egy hónappal ezelőtt vettük fel. Egy stúdióban voltam, hogy felvegyük a hatodik albumot. Egyszer csak kipattant belőlem ez a dal és pont akkor kezdtünk el beszélni egy „Greatest Hits” album elkészítéséről. Az összes általam felvett szám közül ez volt a legújabb és úgy gondoltam az lenne a leghelyénvalóbb, ha egyedül állna. Valahogy úgy éreztem nem a következő stúdióban felvett lemezre való. Úgy éreztem jó lesz erre az albumra, mert fülbemászó és nagyon énekelteti magát. Rendkívül egyszerű, de sok érzelemmel. Egy dal mindenkinek. Ötször vettük fel mire olyan lett amilyennek akartam.”
„American Woman” (az 1998-as „5”-ről, megnyerte a 2000-es Gramy Legjobb Férfi Rock Előadás címet, rajta van az „Austin Powers: The Spy Who Shagged Me” best-seller filmzenén.) „Egy nap alatt vágtam össze. Mindig is imádtam a dalt, a vokál zseniális. Csak funkisabbá akartam tenni. Nem mintha az eredeti nem lenne teljesen funkis. Vicces, mert ameddig a produkció megy, nincs pergődob a dalban. Csak taps, lassú dob és cintányér; szóval lebontottam és valahogy ettől funkisabb lett. Ha sok régi funk lemezt hallgatsz, észreveszed, hogy nagyon kevés a dob. De nem ismered fel, hogy ez az erős groove-tól hangzástól van.”
„Fly Away” (az 1998-as „5”-ről, Top 15-ös sláger; a lemez rekordokat döntött a Billboard listán, amikor első lett mind az Active, mind a Mainstream és a Modern Rock kategóriákban, több mint 47 hetet tölve a slágerlistákon.) „Ezt nem is akartuk az albumra tenni. Befejeztem az „5”-öt és egyik nap bent voltam a stúdióban, hogy kipróbáljak egy gitárt és egy erősítőt. Csak pengettem a húrokat, aztán pedig az akkordokat. Elkezdtem játszani ezt a riffet, mert a gitár elég vaskosan szólt abban a hangnemben. És azt gondoltam egész jó! Elkezdtem vágni és kb. egy óra múlva volt egy kész dalom. Azt gondoltam, hogy csak egy B-oldalas dal lehet belőle, amíg egy barátom egy építész azt nem mondta, hogy ez egy sláger gyanús szám. Azt hittem, hogy nagyon egyszerű, eldobható, mert annyira gyorsan jött. Kérlelt, hogy rakjam rá a lemezre. Szóval felhívtam Los Angeles-t, leállítottam a gyártást és rátetettem a dalt. Ennyi. Az emberek a kiadónál az mondták, soha nem fog felkerülni a Rock Rádióra.”
„Black Velveteen” (1998-as „5”-ról) „Rockot kevertem össze technoval, mert úgy éreztem ez szükséges a dalhoz. Ha a dal jobb lesz tőle, bármit megteszek.”
„I Belong To You” (1998-as „5”-ról a „Fly Away” után következő dal)
„Let Love Rule” (a címadó dal és az első single az 1989-es debütáló albumról, Angliában a Top 40-ben volt, párosítva a Plastic Ono Band „Cold Turkey”-jének feldolgozásával): „Amikor megszületett, sokan naivnak tartottak, de tudod sok cinikus ember van. Csak azt énekeltem meg, hogy megy ez az egész. Ha ettől naív vagyok, akkor Bob Marley is naív volt, amikor azt énekelte: „Don’t worry about a thing / every little thing is gonna be all right” (Ne aggódj semmiért, minden egyes dolog rendben lesz). Én ezt csak egyszerű formába tettem. Végtére is, mindegy mennyire kifinomultak próbálunk lenni, végül mi mind csak szeretni akarunk és hogy viszont szeressenek, hogy érezzük a szeretetet.„
„Mr. Cabdriver” (az 1989-es „Let Love Rule”-ról)
„Stand By My Woman” (az 1991-es aranylemezről, a Mama Said-ről)
„Always On The Run” (ez is a Mama Said-ről)
„It Ain’t Over ‘Til It’s Over” (az 1991-es Mama Said-ről, második volt az USA-ban Bryan Adams „[Everything I do] I do it for you”-ja mögött): „Fantasztikus volt számomra, hogy egyszer csak a zenémet hallottam a rádióban és az autókból.”
„Are You Gonna Go My Way” (cimadó dal az 1993-as dupla platina albumon, első számú sláger volt Angliában, az amerikai Top listán pedig 12., Kravitz megkapta az 1993-as MTV World Music Awards-on a legjobb Férfi Videó díjat, ezen kívül élőben lépett fel a tizedik Éves Díjkiosztó gálán Los Angelesben a Universal Amphitheatrumban) „Ez a dal juttatott el az emberek tudatába. Ez pedig teljesen váratlan volt. Ez is azok közül a dalok közül való amiket egy nap alatt írtam egy papírzacskóra. Ki tudta? Nekem fogalmam sem volt.”
„Believe” (Az Are You Gonna Go My Way-ről, Angliában 30. lett)
„Heaven Help” (az Are You Gonna Go My Way-ről, a videót Joel Schumacher rendezővel közösen alkották, Angliában a Top 20-be került)
„Rock and Roll is Dead” (single az 1995-ös Circus-ről, amely az amerikai listán a 10. helyen állt meg, Angliában pedig elérte az 5. helyet) „Ezt a dalt teljesen félreértették. Úgy ábrázoltak, mint egy fiút, aki segít, hogy megmentsék a Rock and Rollt, és egyszer csak azt mondom, hogy meghalt. Mit akartam mondani ezzel? Sokan nem értik meg a mélyebb értelmet. Meghallják a címet és a kórust és ezt kész értéknek veszik. Azt hiszik, hogy komoly vagyok mikor igazából csak egy nagy bohóc vagyok, de ahhoz, hogy ezt lásd ismerned kell. Látják a fotóimat és azt hiszik, hogy én dolgozom az image-emen és, hogy én ez a nyugis, kicsit sötét művészlélek vagyok. Pedig csak egyszerűen jól érzem magam.”
|